Start > Beauty news > Fair Trade - Sprawiedliwy handel
Fair Trade - Sprawiedliwy handel
fairtrade

Idea Fair Trade to coś więcej niż moda na bycie „eko”. To odmienny sposób patrzenia na świat i rządzące nim brutalne prawa ekonomii.


Cena i jakość. W większości przypadków tylko te dwa kryteria interesują nas, konsumentów podczas zakupów. Wkładając do koszyka paczkę kawy lub butelkę oliwy mało kto z nas zastanawia się, jakie były realne koszty i warunki powstania danego produktu. Okazuje się, że jednak, że warto pytać, bo nasza ciekawość, choć pewnie trudno w to uwierzyć, może odmienić życie innych.
Godność ze znaczkiem „fair trade”
Fair Trade, czyli Sprawiedliwy Handel jest ruchem społecznym hołdującym uczciwości w handlu międzynarodowym z krajami Globalnego Południa. Tym terminem określane są ubogie państwa Afryki, Azji, Ameryki Środkowej i Południowej, którym, choć żyjemy w XXI wieku, nie obce są niewolnictwo i wyzysk. Idea Fair Trade zakłada więc pełną uczciwość w relacjach handlowych z pochodzącymi z tamtych rejonów przedsiębiorcami, dzięki czemu otrzymują oni uczciwą cenę za wytwarzane produkty. To natomiast warunkuje nie tylko godne warunki pracy dla miejscowej ludności, ale i sprawiedliwe wynagrodzenie.
Świadomość dźwignią handlu
Współcześnie wiele instytucji chętnie przypisuje sobie aktywną rolę w powstaniu ruchu Fair Trade. Przodują w tym Amerykanie, którzy na dowód swojej racji przywołują sklepy z produktami z Puerto Rico działające w Stanach Zjednoczonych w latach 50. Rzeczywiście, w krajach anglosaskich idea ta jest powszechnie znana i ma wielu zwolenników. Świadomość konsumentów skutkuje zarówno dużą różnorodnością towaru, jak i sporym zainteresowaniem produktami. To zaś przekłada się na wysoką sprzedaż, która w przypadku kawy z certyfikatem „Faitrade” w Wielkiej Brytanii stanowi aż 20% rynku.
Bogactwo świata w zasięgu ręki
Kawa, herbata, oliwa, przyprawy, kosmetyki, a nawet ubrania. Certyfikowanych produktów ze znaczkiem „Fairtrade” na polskim rynku pojawia się coraz więcej. W dostępie do nich z pewnością pomaga Internet, w którym można znaleźć kilka naprawdę dobrze zaopatrzonych sklepów online. Obok zakupów tradycyjnych i wirtualnych innym sposobem na wsparcie tej szczytnej idei jest… popołudniowa kawa z przyjaciółmi. Według danych Koalicji Sprawiedliwego Handlu zaledwie 5-25 groszy z ceny każdej wypitej przez nas filiżanki kawy trafia do producenta. Aby nie dokładać do kieszeni pośredników, wystarczy wybrać się do kawiarni oferujących nasiona właśnie z certyfikatem „Faitrade”.
Uczciwiej znaczy drożej?
To, co interesuje nas, jako konsumentów, to oczywiście cena, która dla wielu może być zaskoczeniem. Coraz większa konkurencja na polskim rynku oraz rozbudowywana baza dostawców towarów Fair Trade sprawiają, że ich ceny są tylko nieznacznie wyższe od cen pozostałych produktów. Przykładowo paczka ziarnistej kawy od certyfikowanego producenta jest droższa od zwykłej kawy tylko o kilka złotych. Jeśli chodzi o ceny napoju w kawiarni, to różnice są praktycznie niewidoczne. Dokonując wyboru warto pamiętać o tym, że Fair Trade nie jest ani akcją charytatywną, ani przejawem filantropii zachodniego świata. Jest godziwą zapłatą za ciężką i uczciwą pracę.
Czy wiesz, że…?

Pracownik plantacji kawy zarabia dziennie tylko pół dolara,
czyli około 100 dolarów rocznie.


Oni “grają fair”
Sieci handlowe:
  • Alma
  • Kuchnie Świata
  • Marks&Spencer
  • Tesco
  • Falanster
    ul. Św. Antoniego 23, Wrocław
  • Szczypta Świata
    ul. Wita Stwosza 19/20, Wrocław
  • Cafe Rozrusznik
    ul. Cybulskiego 15, Wrocław
  • Kalaczakra
    ul. Kuźnicza 29A, Wrocław

Zobacz również: Organizacja Konferencji Artanima Biznes