Po prostu dbaj... o swój kręgosłup
Dbaj o swój kręgosłupKręgosłup to rusztowanie naszego ciała. Stres, niezdrowy styl życia i ciągły pośpiech nie sprzyjają dbaniu o jego kondycję.
Kłopoty mogą oznaczać nie tylko dokuczliwy ból pleców, ale także migreny czy kłopoty ze snem. Chciałabym poradzić Panią, jak łatwo i przyjemnie pomóc własnemu kręgosłupowi.

My, kobiety, nie mamy łatwo. Pracujemy zawodowo, troszczymy się o dom i rodzinę. Sprzątamy, gotujemy, pierzemy, dbamy o wszystko i o wszystkich dookoła. Pytanie kto zatroszczy się o nas, o nasze dobre samopoczucie, zdrowie i wygląd. Jeśli same tego nie zrobimy, nikt inny tego nie zrobi. Jak dbać o włosy, ciało i twarz, prawie każda z nas wie. Niewiele jest jednak kobiet, które wiedzą jak utrzymać w dobrej kondycji kręgosłup, który przecież stanowi podporę i stelaż naszego ciała. Wystarczy, że zapamiętamy, żeby trzymać się prosto…
Kręgosłup - twór w całej swej okazałości niemal doskonały, na tyle sztywny, by utrzymać sylwetkę w pionowej postawie, na tyle elastyczny, że pozwala na zmianę pozycji ciała. Jest jedyny w swoim rodzaju, ale niestety łatwo o jego uszkodzenie, co w konsekwencji prowadzić może do stałych, często nasilających się dolegliwości. Nie zawsze jednak kręgosłup musi boleć, dlatego tak ważna jest profilaktyka, którą stosować powinnyśmy na co dzień, a o której z powodu natłoku zadań często zapominamy.
Praca

Dojazd do pracy zarówno samochodem czy komunikacją miejską to moment dobry, aby ćwiczyć kręgosłup. Oczywistym jest, że najlepiej byłoby zrezygnować z tych form komunikacji i zastąpić je rowerem czy spacerem. Niestety często jest to po prostu niemożliwe. Pamiętajmy zatem, że prowadząc samochód czy siedząc w tramwaju utrzymujmy kręgosłup w prostej pozycji. Przy biurku ustawmy wygodne krzesło, blat biurka powinien znajdować się na takiej wysokości, żeby nie trzeba było się pochylać, monitor komputera powinien być umiejscowiony na wprost, aby nie trzeba było zginać głowy w przód. Pamiętajmy o przerwach w siedzeniu, róbmy krótkie ćwiczenia rozciągające kręgosłup, spacerujmy po biurze. Wystarczą 2 minutowe przerwy, aby kręgosłup odpoczął od statycznej pozycji.
Rady te tyczą się nie tylko kobiet pracujących w biurze, ale na każdym innym stanowisku wymagającym długotrwałego siedzenia.
Dom
Każda wykonywana przez nasz czynność wymaga odpowiedniego ułożenia ciała. Starajmy się wykonywać z wyprostowanym kręgosłupem, zadbajmy, aby stół czy zlewozmywak nad którymi się pochylamy, znajdowały się na odpowiedniej wysokości, nie za wysoko, żeby nie trzeba było unosić ramion, ani tez za nisko, żeby nie trzeba było się schylać. W pozycjach, które wymagają dłuższego, statycznego położenia naszego ciała, kręgosłup szybciej się męczy. Przerywajmy je więc albo zorganizujmy stanowisko pracy stojąco- siedzące.
Dźwiganie towarzyszy nam codziennie, pamiętajmy, aby wykonywać je prawidłowo. Nie zginając kręgosłupa a kolana, niosąc zakupy rozłóżmy ciężar równomiernie, nieśmy go przy ciele.
Czas wolny
Sen, bardzo ważny moment naszego dnia. Odpoczywamy, regenerujemy siły. Zadbajmy o to, by nasz kręgosłup także odpoczywał. Wygodny materac to podstawa, w czasie snu kręgosłup również powinien być prosty. Zbyt twardy materac spowoduje, że kręgosłup będzie skrzywiony, poza tym kręgosłup posiada naturalne krzywizny, które na twardym materacu będą niwelowane.
Zbyt miękki materac sprawi, że kręgosłup się „zapadnie”. Skorzystajmy więc z możliwości przetestowania materaca i wybierzmy dla siebie najlepszy. Poduszka to też ważna kwestia, powinna być taka, aby odcinek szyjny kręgosłupa był ustabilizowany. Dobrze do tego nadają się „jaśki”.
Ruch, ruch i jeszcze raz ruch
Wybierzmy dla siebie formę aktywności fizycznej, która będzie sprawiała nam radość i satysfakcję. Wszystkie zdajemy sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach ciężko jest wygospodarować wolną chwilę na aktywność, ale nawet godzina w tygodniu przyniesie takie korzyść, że warto zrezygnować z innych zajęć.
Aktualnie kluby fitness mają tak szeroką gamę zajęć do wyboru, że każda z nas znajdzie coś dla siebie. Ja osobiście polecam pływanie - poprawia kondycję, zaangażowane są wszystkie mięśnie i przede wszystkim odciążony jest kręgosłup. Wzmacniają się mięśnie przykręgosłupowe, które to pomagają kręgosłupowi utrzymać prostą sylwetkę.
Kierując się doborem aktywności fizycznej pod kątem dbałości o kręgosłup, wybierajmy ćwiczenia ogólne, jak jazda na rowerze czy bieganie. Pamiętajmy o dobrym obuwiu z miękką, elastyczną podeszwą. Biegając wybierajmy ścieżki w parku, unikajmy asfaltu.
Zafundujmy sobie raz w miesiącu masaż pleców. Nie tylko poprawi kondycje spiętych mięsni, ale pozytywnie wpłynie na nasz nastrój. Dbajmy o nasz komfort psychiczny. Wszechobecny stres wpływa negatywnie na cały nasz organizm. Znajdźmy w codziennym życiu czynności, które pozwolą się nam odstresować i wyciszyć.
I na koniec jeszcze jedna rada. Z przykrością musze stwierdzić, że niestety powinnyśmy unikać butów na obcasie. Wiem doskonale, że zupełnie inaczej wygląda się w pięknych szpilkach, ale nasz kręgosłup tego nie lubi. W miarę możliwości zamieniajmy szpilki na buty na mniejszym obcasie.
Zwróćmy też uwagę na nasze torebki, które często są bardzo ciężkie, a które nosimy zazwyczaj na jednym ramieniu. Pozbądźmy się części zawartości torebki, będzie lżejsza i łatwiej będzie coś w niej znaleźć. Nośmy też torebkę raz na jednym, raz na drugim ramieniu.
Pamiętajmy, że nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu, dodatkowego czasu ani osobistego instruktora, aby każdego dnia ćwiczyć kręgosłup. Zapamiętajmy jedynie i sprawmy, aby stało się nawykiem poprawne wykonywanie czynności codziennych.
Trzymajcie się Panie…prosto.
Autor: Marta Grala, magister fizjoterapii, dyplomowana masażystka, Sand Spa, Wrocław

Wszelkie prawa zastrzeżone przez Beauty Guide 2010 (c)