Pop In - nauczanie języka z innej perspektywy
Nauka języka nie musi być trudnaAby zmienić utarty model nauczania języka angielskiego, pani Anna Bejm... otworzyła własną szkołę językową. O jej początkach, metodach nauki oraz atmosferze szkoły Pop In dowiemy się czytając poniższy artykuł.
Ze wspomnieÅ„ wiecznie poczÄ…tkujÄ…cego uczestnika kursów jÄ™zyka angielskiego
Kto siÄ™ nigdy nie uczyÅ‚ jÄ™zyka angielskiego? Chyba nie ma takiej osoby. Kto siÄ™ nauczyÅ‚ tak, by używać go swobodnie? No cóż, niewiele wiÄ™cej osób...

JadÄ…c w stronÄ™ Wysokiej , do siedziby POP IN, myÅ›lÄ™ o swoich i nie tylko swoich doÅ›wiadczeniach w nauce angielskiego. SzkoÅ‚a JÄ™zykowa znajdujÄ™ siÄ™ przy WrocÅ‚awskim Torze WyÅ›cigów Konnych, a ja po kilku kursach jÄ™zykowych owszem, znam doskonale wszystkie formy czasownika „ ride”, ale nie sÄ…dzÄ™ żeby to akurat byÅ‚o najistotniejsze w opisywaniu tej niewÄ…tpliwej wrocÅ‚awskiej atrakcji...
No bo, czy jakiegokolwiek domniemanego obcokrajowca interesuje użycie czasu prostego, ciągłego, itp. Czy raczej opowieść o gonitwach, stawkach i wygranych. Ech, jak pomyślę o tych wszystkich godzinach spędzonych nad ćwiczeniami gramatycznymi...
Czy można uczyć się języka pomijając mozolne odrabianie ćwiczeń gramatycznych? Pani Bejm twierdzi że tak.
ZapytaÅ‚am wÅ‚aÅ›cicielkÄ™ SzkoÅ‚y JÄ™zykowej Pop In, AnnÄ™ Bejm, co sÄ…dzi o takim standardowym modelu nauczania angielskiego, no i powiaÅ‚o historiÄ…. Pani Anna wyjaÅ›niÅ‚a, że w Polsce wciąż najbardziej popularna jest metoda gramatyczno- tÅ‚umaczeniowa (tak, tak, wÅ‚aÅ›nie ta, którÄ… uczono kiedyÅ› Å‚aciny; czyż to nie odkrywcze?), która najwiÄ™kszy nacisk kÅ‚adzie na poprawność gramatycznÄ… i umiejÄ™tność tÅ‚umaczenia tekstów pisanych. Ten sposób nauki ma swoje zalety, ale zupeÅ‚nie nie sprawdza siÄ™ w zwyczajnych sytuacjach życiowych.
No bo przypuśćmy, że jesteśmy gdzieś za granicą i widzimy, że ktoś obcy oddala się z naszym pozostawionym na chwilę bez dozoru bagażem,a my zastanawiamy się, czy lepiej będzie krzyczeć : łap czy łapaj złodzieja...
Ale sytuacje nie muszÄ… być aż tak drastyczne, wystarczy że w hotelowym pokoju zepsuje siÄ™ klimatyzacja, a turysta, który w swoim zawodowym CV ma wpisany jÄ™zyk angielski na poziomie Å›redniozaawansowanym, przechodzi na jÄ™zyk migowy, dopeÅ‚niajÄ…c go efektami dźwiÄ™kowymi typu: „eee…, yyy…, hmmm… you know…”.
Czy można uniknąć takich sytuacji? Czy można uczyć siÄ™ jÄ™zyka pomijajÄ…c mozolne odrabianie ćwiczeÅ„ gramatycznych? Pani Bejm twierdzi że tak. Mówi, że po wielu latach udzielania korepetycji opracowaÅ‚a wÅ‚asne podejÅ›cie do nauczania, które byÅ‚o na tyle skuteczne, że ilość chÄ™tnych przekroczyÅ‚a możliwoÅ›ci lokalowe jej prywatnego mieszkania.
I tak zapadÅ‚a decyzja o otworzeniu szkoÅ‚y. Już na samym poczÄ…tku bardzo pozytywnie zaskoczyÅ‚a mnie liczebność grup. Pani Anna tak organizuje spotkania, aby nikt nie zostaÅ‚ pominiÄ™ty i każdy miaÅ‚ szansÄ™ rozwiać swoje wÄ…tpliwoÅ›ci wypÅ‚ywajÄ…ce podczas zajęć. Co to oznacza? To, że wÅ‚aÅ›cicielka centrum jÄ™zykowego POP IN nie tworzy drużyny piÅ‚karskiej z 11 graczy i może jeszcze Å‚awki rezerwowych, ale prowadzi lekcje w maÅ‚ych, kilkuosobowych grupach lub indywidualnie, a nie tak jak wiÄ™kszość szkóÅ‚ jÄ™zykowych.
Nie wszystko można „make” (zrobić), czasami trzeba „do” (też zrobić), a nawet „take”.
ZajÄ™cia kursowe prowadzone sÄ… na zasadach konwersacji, ponieważ gÅ‚ównym celem jest osiÄ…gniÄ™cie dużej swobody mówienia, nawet gdyby miaÅ‚o to być kosztem 100% poprawnoÅ›ci gramatycznej. Nie oznacza to jednak, że każdy błąd ujdzie nam pÅ‚azem - zaznacza lektorka. Błąd, który w poważnym stopniu zaburza komunikacjÄ™, czyli zmienia sens naszej wypowiedzi, jest korygowany z odpowiednim wyjaÅ›nieniem. Bo nie wystarczy znać 5000 sÅ‚ówek i 3 czasy, trzeba też umieć użyć ich w kontekÅ›cie.
Nie wszystko można „make” (zrobić), czasami trzeba „do” (też zrobić), a nawet „take” (np. Take a Picture – zrobić zdjÄ™cie). JeÅ›li bÄ™dziemy bezmyÅ›lnie ukÅ‚adać nasz wywód zamiast powiedzieć „I believe you”, (ja ci wierzÄ™) powiemy „I Tower to you”, czyli „ja tobie wieżę…”, a ty mi konia i możemy iść razem pograć w szachy…
Tak, takich historii jest bardzo dużo, ale odpowiedni sposób podania informacji sprawia, że nie tylko wiemy czego mamy nie używać, ale też dlaczego tego nie robić.
Niestety, muszÄ™ rozczarować maturzystów i osoby przygotowujÄ…ce siÄ™ do innych egzaminów, Was gramatyka nie ominie! SzkoÅ‚a Pop In z ulicy Brzozowej w Wysokiej przygotowuje do FCE, CAE, CPE i tu pani Anna podkreÅ›la od razu, nie ma żadnej taryfy ulgowej – mnóstwo ćwiczeÅ„ i powtórek, oraz zadania domowe. Egzaminy Cambridge sprawdzajÄ… znajomość jÄ™zyka w piÄ™ciu aspektach i żeby im sprostać trzeba wÅ‚ożyć dużo pracy pod okiem doÅ›wiadczonego lektora. Ale taka praca nie musi być „katorgÄ…”, Å›mieje siÄ™ wÅ‚aÅ›cicielka Pop In. Pani Anna prowadzi swoje zajÄ™cia w jÄ™zyku angielskim.
Ale spokojnie, nawet jeÅ›li uważacie, że nie jesteÅ›cie w stanie zrozumieć „Good Morning” („dzieÅ„ dobry”), wszystko zostanie jeszcze raz wyjaÅ›nione w jÄ™zyku polskim. JeÅ›li chcemy zrobić progres w rozwoju naszych zdolnoÅ›ci jÄ™zykowych, musimy porzucić schemat „false beginner” (czyli zaczynania ciÄ…gle tego samego na każdym etapie edukacji szkolnej) i wÅ‚aÅ›nie to wÅ‚aÅ›cicielka centrum stawia sobie za cel.
Jeszcze mało przekonujące? Myślę, że najlepszym sposobem sprawdzenia jakości i sposobu prowadzenia zajęć jest odwiedzenie szkoły POP IN na ulicy Brzozowej. Pani Bejm zapewnia, że będzie miło i ciekawie, i na pewno będzie można liczyć na angielską herbatkę lub kawę niemalże jak w amerykańskim Starbucksie.