Koniec mitologii odchudzania!
Mity o odchudzaniuJeśli twoja domowa kolekcja DVD ugina się od instruktaży ćwiczeń, a o rodzajach diet mogłabyś napisać książkę i mimo to nadal ważysz, i wyglądasz tak samo, czas zastanowić się czy aby na pewno wiesz jak się odchudzać. By otworzyć Ci oczy na prawdę o odchudzaniu, obalamy najczęstsze mity dotyczące ćwiczeń oraz diet i mówimy co robić, by cofnąć czas o kilka rozmiarów.

Mit Nr 1: Brzuszki to idealny sposób na pozbycie się tzw. „oponki”.
To powszechne przekonanie jest mitem. Brzuszki dobrze kształtują mięśnie brzucha, ale gdy je wykonujemy, spalaniu ulegają przede wszystkim cukry, a nie tkanka tłuszczowa. By wyeliminować fałdki, najlepiej stosować trening aerobowy (np. jogging).
Mit Nr 2: Wystarczy ćwiczyć 20 minut, by spalić tkankę tłuszczową
To nieprawda. Intensywność spalania tłuszczu w naszym organizmie w dużej mierze zależy od tego jak długo ćwiczymy. Przez pierwsze 20-30 minut treningu, organizm spala przede wszystkim zapasy wielocukru o nazwie glikogen, który odkłada się w mięśniach i wątrobie. Co prawda tłuszcze są spalane od początku wysiłku fizycznego, ale w niewielkiej ilości.
Dopiero po około 30 minutach treningu spalany jest przede wszystkim tłuszcz, ponieważ organizm odczuwa już braki węglowodanów. Dlatego aby schudnąć, lepiej wybierać lżejszy, ale dłuższy trening.
Mit Nr 3:Intensywne ćwiczenia na siłowni odchudzają lepiej niż bieganie czy jazda na rowerze
Jest dokładnie na odwrót. Najszybciej chudniemy, wykonując mało intensywne, jednostajne ćwiczenia aerobowe (tlenowe) jak np. bieganie, pływanie czy jazda na rowerze. Bardziej intensywny trening anaerobowy (beztlenowy) służy przede wszystkim kształtowaniu mięśni.
Ćwiczenia aerobowe to takie, w których energia produkowana jest przy pomocy procesów tlenowych, a tętno utrzymuje się na podobnym poziomie przez dłuższy czas. To trening, który możemy wykonywać od 20 do 60 minut bez robienia przerw i bez zadyszki. To właśnie podczas takich mało intensywnych, lecz długotrwałych ćwiczeń utleniana jest tkanka tłuszczowa.
Z kolei, w ćwiczeniach anaerobowych, jak łatwo się domyśleć, tlen nie bierze udziału w procesie wytwarzania energii, dlatego spalane są przede wszystkim węglowodany. Są to wszystkie intensywne ćwiczenia wpływające na rozwój mięśni np. brzuszki, pompki, czy dźwiganie ciężarów. By zapracować na wysportowaną, szczupłą sylwetkę najlepiej łączyć trening tlenowy z anaerobowym.
Mit Nr 4: By schudnąć wystarczy ćwiczyć, nie trzeba zmieniać diety
Bez zmiany nawyków żywieniowych, tak naprawdę ćwiczymy na marne. Ćwicząc musimy dobrze się odżywiać. Przede wszystkim należy spożywać dużo warzyw, które zawierają bardzo mało kalorii, a jednocześnie są źródłem niezbędnych witamin.
Bez zmiany nawyków żywieniowych, tak naprawdę ćwiczymy na marne.
Trzeba też dostarczać organizmowi umiarkowanej dawki węglowodanów, z których czerpie on energię. Są one zawarte w makaronach, ryżach, ziemniakach, kaszach czy ciemnym pieczywie. Z kolei, jedząc mięso (najlepiej drób), ser biały, ryby i jaja uzupełniamy niedostatki białka, które w czasie ćwiczeń ulega degradacji w mięśniach.
Ważne, by nie uzupełniać niedoborów węglowodanów cukrami prostymi, zawartymi w słodyczach, białym pieczywie czy niektórych owocach. Przez takie postępowanie nie tylko nie schudniemy, ale możemy nawet utyć. W czasie wzmożonego wysiłku fizycznego nie zapominajmy także o piciu 2-3 l wody dziennie.
Mit Nr 5: Podczas odchudzania należy ograniczyć ilość posiłków do minimum
Nieprawda. Kiedy jemy rzadko, nasz organizm obawia się, że zabraknie mu energii, dlatego zabezpiecza się, magazynując tłuszcze i spowalniając metabolizm. Częste, ale małe posiłki powodują, że organizm nie musi oszczędzać zasobów energii na czarną godzinę.

Mit Nr 6: Trening interwałowy nie odchudza
Mity o odchudzaniuWręcz przeciwnie, to bardzo dobry sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Trening interwałowy, polega na stosowaniu ćwiczeń o zmiennej intensywności. Wykonujemy go, na przykład przeplatając bieg z krótkimi seriami sprintu.
Trwa on krócej niż ćwiczenia aerobowe (od 5 do 25 minut), przyspiesza metabolizm i pobudza organizm do spalania zapasów tłuszczu po treningu, gdy już nie ćwiczymy. Poza tym taki wysiłek poprawia funkcjonowanie układu oddechowego i układu krążenia.
Mit Nr 7: Ćwiczyć należy tylko o określonej porze dnia
Ćwiczyć powinniśmy wtedy, kiedy mamy na to czas i ochotę. Najlepiej wyznaczyć sobie stałą porę dnia, bo to ułatwia systematyczność.
Mit Nr 8: Najlepiej ćwiczyć na czczo o poranku
Po przebudzeniu w naszym organizmie jest mało glikogenu, więc teoretycznie szybciej powinniśmy zacząć spalać tłuszcze. Mimo to, trening na czczo nie jest dobrym pomysłem.
Brak zapasów cukru sprawi, że szybko poczujemy się zmęczeni i osłabieni. Co więcej, nasz organizm może zacząć spalać mięśnie, a tkankę tłuszczową odesłać na „ławkę rezerwową”. Dlatego lepiej zjeść drobny posiłek nie później niż godzinę przed treningiem.
Mit Nr 9:By schudnąć, wystarczy jeden bardzo intensywny trening w tygodniu
Jeden trening tygodniowo nie przyniesie żadnych widocznych efektów, poza zmęczeniem i zakwasami. By spodziewać się zmian w sylwetce, trzeba powtarzać serię ćwiczeń przynajmniej 3 razy w tygodniu przez ok. 6-7 tygodni. Najlepiej oczywiście ćwiczyć codziennie i na stałe wpisać aktywność fizyczną w swój styl życia.
Systematyczne ćwiczenia, nie tylko pomogą spalić tkankę tłuszczową czy wyrzeźbić sylwetkę, ale naładują nas energią, poprawią kondycję, a także samopoczucie, gdyż powodują wydzielanie hormonu szczęścia.
Mit Nr 10: Samodzielnie dobrane ćwiczenia są tak samo skuteczne jak wysiłek pod okiem trenera
Płyty z kursami fitness Cindy Crawford lub innej wysportowanej instruktorki nie zastąpią prawdziwego trenera, który potrafi dopasować ćwiczenia do indywidualnych możliwości i potrzeb. Zupełnie inaczej trenujemy, chcąc spalić tkankę tłuszczową i zrzucić kilka kilogramów, niż kiedy naszym celem jest sportowa, umięśniona sylwetka.
Jeden trening tygodniowo nie przyniesie żadnych widocznych efektów, poza zmęczeniem i zakwasami.
Samodzielnie dobrane i niepoprawnie wykonywane ćwiczenia mogą nie przynieść efektów, a nawet doprowadzić do kontuzji. Jeśli po wielu tygodniach męczącego treningu nie zauważymy żadnej zmiany w sylwetce, prawdopodobnie zniechęcimy się do ćwiczeń i zrezygnujemy.
Mit Nr 11: Wszystkie produkty oznaczone jako „dietetyczne” pomagają schudnąć.
Wybierając takie produkty, trzeba po prostu czytać etykiety, a nie wierzyć na słowo reklamie. Musimy się zastanowić, czy to, co uważamy za zdrową i dietetyczną żywność, tak naprawdę nie powinno leżeć na półce ze słodyczami albo w koszu na śmieci.
Niestety często okazuje się, że chudy jogurt albo płatki śniadaniowe, które rzekomo mają nas odchudzać, zawierają tak wiele cukru, że mogłyby rywalizować w dziedzinie kaloryczności z czekoladą czy kawałkiem ciasta.
Autor: Anna Gabryś
Wszelkie prawa zastrzeżone przez Beauty Guide 2010 (c)