Fitness w wodzie dla każdego
Fitness w wodzie? Aktywność fizyczna dla każdegoAqua fitness to różne formy aktywności fizycznej wykonywane pod wodą. Do udziału w tych ćwiczeniach nie trzeba umieć pływać, nie liczy się     również poziom sprawności fizycznej. Zajęcia są skierowane do każdej grupy wiekowej. Dla dzieci woda jest niczym plac zabaw, dla dorosłych stanowi sposób na wzmocnienie mięśni i nadanie swojej sylwetce atrakcyjnego wyglądu.

Aqua fitness może być treningiem uzupełniającym dla sportowców. Polecany jest przyszłym mamom, osobom po operacjach, ludziom otyłym oraz starszym skarżącym się na artretyzm, osteoporozę i kłopoty z układem kostno-stawowym. Znalazł także zastosowanie w rehabilitacji po zerwaniu ścięgien.
Pod wodą na zagrożenie jakimkolwiek urazem jest sprowadzone do minimum.
Ta forma aktywności fizycznej nie obciążają ani kręgosłupa, ani stawów. Ciśnienie hydrostatyczne wody działa na ciało niczym masaż limfatyczny, pobudzając krążenie limfy i krwi. Trening w wodzie znacznie wzmacnia i uelastycznia mięśnie, usprawnia układ oddechowy, wysmukla sylwetkę, zwalcza cellulit, skutecznie odpręża i poprawia samopoczucie oraz kondycję fizyczną.
Prawie każda forma aktywności na lądzie to ryzyko kontuzji. Pod wodą na zagrożenie jakimkolwiek urazem jest sprowadzone do minimum. W wodzie ważymy o ok. 90% mniej niż na lądzie. Wyporność wody znacznie odciąża nasze mięśnie, stawy i kręgosłup.

Ćwiczenia, które wydają się nam niemożliwe do wykonania na lądzie, w wodzie przychodzą nam z łatwością. Woda stawia duży opór naszemu ciału, jednocześnie nasz wysiłek nie przekłada się na zmęczenie, dlatego jesteśmy zdolni dłużej i intensywniej ćwiczyć.Nawet przy niewielkim ruchu mięśnie, pokonując opór, pracują jak na siłowni. Opór zwiększa się proporcjonalnie do intensywności ćwiczeń. W wodzie jest on 12-krotnie większy niż w powietrzu.

Trenować można w wodzie płytkiej, średniej lub w głębokiej, jednak w ostatnim przypadku zwykle korzysta się ze sprzętu wypornościowego. Forma aktywności dostosowana jest do możliwości i oczekiwań ćwiczącego.

Aqua aerobic
Najczęściej spotykanym rodzajem aqua fitness jest aqua aerobic. Uczestnicy ćwiczeń wykonują prostą choreografię demonstrowaną przez instruktora stojącego na brzegu basenu.
Ćwiczeniom towarzyszy oczywiście rytmiczna muzyka. Uczestnicy zanurzeni są w wodzie do poziomu klatki piersiowej lub szyi.
Do grupy ćwiczeń ogólnie nazywanych wodnym aerobikiem zaliczyć można aqua afro, technikę polegającą na wykonywaniu podstawowych kroków tańca ludów plemiennych Afryki.
Innym przykładem są ćwiczenia aerobowe w połączeniu z siłowymi oraz technikami pływania, czyli tzw. aqua combo.
Z kolei aqua kickboxing to bardzo intensywny trening oparty o techniki sztuk walki, złożony z różnych podskoków, uderzeń, kopnięć i ciosów.
Aqua aerobic to ćwiczenia wytrzymałościowe, wzmacniające mięśnie, kształtujące smukłą sylwetkę oraz poprawiające samopoczucie. Prowadzi się je w pełnym odciążeniu spowodowanym wypornością wody.

Aqua kickboxing to bardzo intensywny trening oparty o techniki sztuk walki.
Na zajęciach korzysta się z różnych przyborów zwiększających wyporność takich jak: piankowe pasy zakładane wokół tułowia, tzw. „makarony”, czyli rury wykonane z pianki (które umieszcza się pod pachami lub na nich siada), hantle, rękawice piankowe, aqua dyski, ciężarki, buty wypornościowe oraz piankowe sztangi.
Trening aqua aerobic dzieli się na część aerobową – wprowadzającą, podczas której powtarza się ten sam układ choreograficzny; część wzmacniającą, w której wykonywane są ćwiczenia siłowo-wytrzymałościowe z obciążeniem lub bez i część uspokajającą, składającą się z ćwiczeń oddechowych i rozciągania.
Poolates
To nic innego jak pilates i gimnastyka wodna razem. Ten trening rzeźbi i wysmukla sylwetkę, rozwija zmysł równowagi, uczy odpowiedniego oddychania oraz relaksuje.
Do ćwiczeń poolates wykorzystuje się sprzęt zwiększający opór wody, przez co nasze mięśnie zmagają się z jeszcze większym ciężarem. Dlatego tak ważne jest, by ćwiczyć wolno i bardzo dokładnie.
Pilates w wodzie wzmacnia mięśnie nóg, pleców, brzucha i dna miednicy, dlatego polecany jest również paniom w ciąży. Czasami ćwiczenia wykonywane są w ciepłej wodzie rozluźniającej mięśnie.
Aqua jogging
Kolejną propozycją jest bieg w wodzie, czyli aqua jogging. To ćwiczenie wykonuje się w wodzie płytkiej lub głębokiej z udziałem sprzętu wypornościowego. Można wykonywać różne rodzaje biegów np. z wysokim unoszeniem kolan.
Aqua walking
Fitness w wodzie ma różne postaciIdealną formą aktywności wodnej, szczególnie polecaną seniorom i osobom otyłym, jest aqua walking. Marsz i proste ćwiczenia ulepszają kondycję układu krążenia, a woda odciąża zmęczone stawy.

W aqua walking, podobnie jak w nordic walking, wykorzystuje się kijki, które bardzo przypominają swoje „lądowe kuzynki”. Aqua walking rozwija mięśnie obręczy barkowej i ramion.

Aqua aerobik senior
Do tej grupy ćwiczeń zaliczamy różne ćwiczenia gimnastyczne, oddechowe, terapeutyczne, rozciągające oraz wpływające na ruchomość i giętkość stawów. To idealna propozycja dla osób skarżących się na dolegliwości układu krążenia takie jak choroba niedokrwienna serca, choroba zakrzepowo-zatorowa lub nadciśnienie tętnicze.
Ćwiczenia dla seniorów skierowane są na wzmocnienie mięśni kończyn dolnych, prostowników grzbietu i mięśni brzucha. W przypadku osób starszych zapisy na aqua aerobik lepiej skonsultować z lekarzem.
Aqua step
Skoro aerobik można ćwiczyć pod wodą to dlaczego nie step?

Platforma stepu przyczepiona jest do dna basenu. Ponieważ nasz ruch na stepie jest znacznie spowolniony przez opór wody, wchodzenie i schodzenie z platformy wykonuje się przy wolniejszej muzyce. Taki trening skutecznie kształtuje mięśnie nóg.

HydroCycling
To ćwiczenia wytrzymałościowe, wykonywane przy muzyce, na specjalnych podwodnych rowerach stacjonarnych przymocowanych do dna basenu.
Podczas jednego treningu można spalić nawet 1 tys. kcal. Korzyści, jakich możemy oczekiwać, to wzmocnienie mięśni nóg i brzucha oraz świetna kondycja fizyczna.
Aqua joga
Aqua joga łączy elementy jogi i wodnego aerobiku. To ćwiczenia fizyczne, oddechowe, koncentracyjne i medytacyjne, wykonywane w towarzystwie relaksującej muzyki i zapachu olejków czy kadzideł.
Aqua joga szczególnie polecana jest kobietom w ciąży.
Powolne ruchy wykonywane pod wodą przynoszą ulgę ciału, rozluźniają i rozciągają mięśnie, odciążają kręgosłup i stawy, usprawniają ruchomość stawów oraz poprawiają działanie układu krążenia oraz oddechowego. Aqua joga szczególnie polecana jest kobietom w ciąży.
Aqua Watsu
To metoda relaksacyjna przeznaczona dla par, łącząca takie elementy jak masaż, rozciąganie mięśni i ćwiczenia oddechowe. To japońska technika Shiatsu wykorzystująca właściwości środowiska wodnego.

Polecana jest między innymi parom spodziewającym się potomstwa, ponieważ odciąża kręgosłup i uczy pogłębionego oddechu. Stosuje się ją także w psychomatyce osób niepełnosprawnych i ortopedii.

Aqua body pump
Aktywność rozciągania mięśni skierowana dla osób chcących zwiększyć swą wytrzymałość fizyczną, siłę mięśni i wymodelować określone grupy mięśni. Ćwiczenia wykonywane są z użyciem sztang.
Aqua gymstick

Fitness w wodzie? Czemu nie!Specjalną grupą ćwiczeń jest aqua gymstick zawdzięczający swą nazwę nowoczesnemu przyborowi gimnastyczno-rehabilitacyjnemu.
Gymstick to urządzenie składające się przede wszystkim z drążka o długości 1,30 m, wykonanego z włókna szklanego oraz z gumy o długości 75 cm. W zależności od zaawansowania ćwiczącego, dobiera się różne opory gumy od 10 kg dla osób starszych i rehabilitowanych, do 35 kg dla kulturystów. Aqua gymstick to metoda stosowana także w rehabilitacji wodnej. Ćwiczenia z wykorzystaniem tego przyrządu zwiększają wytrzymałość mięśni oraz ruchomość stawów, poprawiają metabolizm, krążenie oraz zmysł równowagi i koordynacji ruchowej.
Aqua Power stick

To ćwiczenia siłowo-wytrzymałościowe z wykorzystaniem przyborów typu power stick. Ten intensywny trening zwiększa wydajność organizmu, wpływa na wytrzymałość i siłę mięśni.
Power stick to przyrząd kształtujący zarówno górne jak i dolne partie ciała. Wykonany jest z antybakteryjnej i bardzo wytrzymałej pianki. Ma elastyczne uchwyty i daje liczne możliwości ćwiczenia. Może być wykorzystywany w ćwiczeniach dla dorosłych i zabawach dla dzieci, a także w rehabilitacji.
Aqua fitness w ciąży

Kobiety w ciąży nie powinny wykonywać zbyt aktywnych ćwiczeń fizycznych, ale to nie powód, by rezygnowały z ruchu. Aqua aerobik, aqua Watsu, pływanie zdrowotne, poolates czy aqua joga to formy aktywności idealne dla ciężarnych. Ćwiczenia wodne pobudzają przemianę materii, zwiększają uelastycznienie mięśni grzbietu, brzucha i bioder, a także zwiększają elastyczność mięśni miednicy. Woda odciąża zmęczony kręgosłup przyszłej mamy, relaksuje i pomaga usunąć lęk przed porodem. Trening dla ciężarnych kobiet zwykle wzbogacony jest o techniki oddechowe.

Aqua erotic

To zmysłowa, erotyczna choreografia wykonywana przy odpowiedniej muzyce. Trening dla odważnych pań albo tych, które chcą zwiększyć pewność siebie. Ćwiczenia uczą prawidłowej postawy i poruszania się ze wdziękiem.
Autor: Anna Gabryś
Wszelkie prawa zastrzeżone przez Beauty Guide 2010 (c)