Wellness tajemnicą zdrowia i szczęścia
Wellness to filozofia i styl życia zarazem. To branie odpowiedzialności za jakość swojego istnienia, troska o zdrowie i samopoczucie.
Nasze zdrowie i samopoczucie zależą przede wszystkim od nas samych, bo to my je projektujemy. Wellness to niełatwa filozofia dla człowieka XXI wieku. Prawie każdy z nas jest zmuszony radzić sobie z niepowodzeniami, stresem oraz chorobami cywilizacyjnymi, wynikającymi ze złego trybu życia, wszechobecnej żywności modyfikowanej i braku aktywności fizycznej.
Wellness - spokój i harmoniaPraktykując wellness, musimy wziąć odpowiedzialność za jakość swojego życia, a to oznacza, że jeżeli w jakimś aspekcie czujemy się nieusatysfakcjonowani, na przykład jesteśmy chorzy, ciągle zmęczeni lub po prostu nieszczęśliwi, to nie powinniśmy obwiniać za to pracy, otaczających nas ludzi czy innych czynników.

Za stan naszego zdrowia i samopoczucia odpowiadamy my sami. Podpisując się pod filozofią wellness, nazywaną również filozofią dobrobytu, trzeba raz na zawsze zapomnieć o użalaniu się nad sobą czy znudzeniu codziennością. Trzeba nauczyć się radzić sobie ze wszystkim cokolwiek się zdarzy, wyciszyć emocje, rozwinąć w sobie ciekawość życia i poznawać jego prawdziwą wartość.


Elementy filozofii Wellness
Styl życia wellness to umiejÄ™tność odpoczywania i relaksu, odpowiednie odżywianie – smaczne i zdrowe, higiena ciaÅ‚a, regenerujÄ…cy sen, utrzymanie sprawnoÅ›ci fizycznej, zdolność zarzÄ…dzania stresem, ale również troska o wÅ‚aÅ›ciwe relacje miÄ™dzyludzkie. Å»yjÄ…c wedÅ‚ug zasad wellness poprawiamy kondycjÄ™ i odporność organizmu, uwalniamy siÄ™ od zÅ‚ych nawyków oraz używek, stawiamy na zdrowie. Wellness ma być alternatywÄ… wobec tradycyjnej medycyny, ale nie jest to sposób leczenia, a raczej sposób zapobiegania chorobom. Ma zwiÄ™kszać osobisty potencjaÅ‚ poprzez zrównoważenie wewnÄ™trznej energii, osiÄ…gniÄ™cie harmonii miÄ™dzy ciaÅ‚em, umysÅ‚em i duchem. W takim znaczeniu przypomina pojÄ™cie homeostazy zaczerpniÄ™te z biologii i oznaczajÄ…ce zbalansowanie wszystkich ukÅ‚adów ciaÅ‚a.
Dążyć do harmonii można na wiele sposobów, jednak każdy samodzielnie musi odnaleźć właściwą dla siebie drogę. Filozofia dobrobytu nie podaje gotowej recepty na witalność, piękno i radość. By osiągnąć cel trzeba poświęcić samemu sobie trochę czasu i poznać swoje potrzeby. Te wszystkie elementy wspominane wcześniej, jak dieta, ruch, sen czy odpoczynek to podstawowe narzędzia, dzięki którym możemy osiągnąć szczęście, spokój i zdrowie. Wszystko co nas otacza, ma na nas wpływ - to czym się zajmujemy, to jacy ludzie są wokół nas. Styl życia powinien uwzględniać wszelkie nasze potrzeby: towarzyskie, finansowe, zawodowe, zdrowotne, emocjonalne, konsumpcyjne czy intelektualne.
Sięgając do korzeni...
Chociaż od starożytności ludzie poszukiwali sposobów na zachowanie równowagi w dynamicznym otoczeniu, prawdziwa moda na filozofię dobrobytu zapanowała dopiero w latach 80. XX w. Jeszcze dużo wcześniej, w XIX wieku, pojawiło się pojęcie knappizmu (nazwa pochodzi od nazwiska niemieckiego księdza Sebastiana Kneippa), bardzo podobne do teorii wellness, polegające na łączeniu zdrowia z przyjemnością, integracji aktywności fizycznej, diety i równowagi emocjonalnej.
Wellness - to także Å›wietne samopoczucieTwórcÄ… filozofii i osobÄ…, która w 1959r. jako pierwsza użyÅ‚a terminu „wellness”, byÅ‚ amerykaÅ„ski lekarz Halbert L. Dunn, autor książki „High Level Wellness”. PoÅ‚Ä…czyÅ‚ on pojÄ™cie well-being (dobre samopoczucie) i fitness. DrugÄ… osobÄ…, która przyczyniÅ‚a siÄ™ do popularyzacji tej filozofii jest Paul Zane Pilzer. Ten Å›wiatowej sÅ‚awy ekonomista i multimilioner nazwaÅ‚ wellness rewolucjÄ… Å›wiadomoÅ›ci, która przez kolejne dekady bÄ™dzie okreÅ›laÅ‚a to, jak siÄ™ odżywiamy, jak wyglÄ…damy i spÄ™dzamy wolny czas. W latach 80. przewidziaÅ‚ dynamiczny wzrost branży komputerowej, natomiast na poczÄ…tku XXI w. zapowiedziaÅ‚ rozwój „branży zdrowia” i jak dotÄ…d jego prognoza siÄ™ sprawdza. Pilzer przeciwstawia aktywnÄ… „branżę zdrowia” reaktywnemu „przemysÅ‚owi chorobowemu”, czyli mówiÄ…c wprost medycynie i farmacji – sektorom zarabiajÄ…cym na chorobie konsumenta. Zapotrzebowanie na produkty i usÅ‚ugi zwiÄ…zane ze zdrowym stylem życia roÅ›nie, dlatego Pilzer traktuje „branżę zdrowia” jak potencjaÅ‚ biznesowy, o czym Å›wiadczy tytuÅ‚ jednej z jego książek: „Zrób fortunÄ™ na zdrowym stylu życia”.
Co jest Wellness, a co nie jest
Wellness i SPA na rynku konsumpcyjnym wystÄ™pujÄ… w parze i sÄ… nadużywane przez producentów kosmetyków oraz wÅ‚aÅ›cicieli salonów odnowy biologicznej. Tego typu gabinety zawężajÄ… znaczenie pojÄ™cia do relaksacji, odpoczynku i pielÄ™gnacji ciaÅ‚a, oferujÄ…c nam takie usÅ‚ugi jak: masaż, sauna, refleksologia, akupunktura, joga, tai chi, medytacja, hydroterapia, aromaterapia czy zabiegi kosmetyczne na bazie kosmetyków naturalnych. Niewielu Polaków wie, czym dokÅ‚adnie jest wellness. Najczęściej pojÄ™cie kojarzone jest zawężajÄ…co ze SPA lub fitnessem albo, co gorsze, dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… firm kosmetycznych wykorzystujÄ…cych narzÄ™dzie marketingu bezpoÅ›redniego. JeÅ›li ktoÅ› zaczepia przechodniów na ulicy i proponuje im perfumy lub „relaksujÄ…cy” balsam, utrzymujÄ…c, że pracuje w „branży wellness” – potraktujmy to jako dowcip, bo najprawdopodobniej taka osoba nie wie nawet, że używa nazwy wymagajÄ…cej filozofii i trudnego do wcielenia stylu życia.
Prawdziwe znaczenie wellness zaginęło gdzieÅ› w gÄ…szczu komercyjnych ofert produktów i usÅ‚ug etykietowanych tÄ… nazwÄ…. Nasuwa siÄ™ wniosek, że wiÄ™kszÄ… poczytnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ książki ekonomisty Pilzera, niż te lekarza Dunna – a to tylko szkodzi filozofii, która niesie tak cenne przesÅ‚ania. A jest to filozofia ludzi Å›wiadomych swojej egzystencji, chcÄ…cych żyć zdrowo i radoÅ›nie peÅ‚niÄ… swych możliwoÅ›ci, i nie żaÅ‚ować ani jednego dnia.Autor: Anna GabryÅ›
Wszelkie prawa zastrzeżone przez Beauty Guide 2010 (c)